Os gêneros de pintura, a recepção das obras de Eduardo de Martino e a Marinha Brasileira
Keywords:
Pictorial genres, Navy paint, Press, Brazilian Navy, Eduardo de MatinoAbstract
The present work studies the relationship between the Brazilian Navy and the works of art created by Eduardo de Martino (1838-1912). In order to do so, we assume that an image participates in the construction of different meanings in order to examine the
reception of the painter's paintings when they were produced. Thus, we analyzed the news published in the Brazilian press at the end of the 19th century and found that society at the time understood most of the works produced by the artist as navy paintings and associated them with the great achievements of the Brazilian Navy.
References
ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
AVANCINI, José Augusto. A pintura de paisagem em Porto Alegre c.1890 – c.1950. In: COLÓQUIO NACIONAL DE ESTUDOS SOBRE ARTE BRASILEIRA DO SÉCULO XIX, 2., Anais... Rio de Janeiro, 2010. tomo 2. Rio de Janeiro: EDUR-UFRRJ; DezenoveVinte, 2010. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/800/tomo2/files/800_t2_a25.pdf.
BAUDELAIRE, Charles. Sobre a modernidade: o pintor da vida moderna. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
BRASIL. Decreto n. 4116, de 14 de março de 1868. Crêa um musêo no Arsenal de Marinha da Côrte. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/norma/403499/publicacao/15822553. Acesso em: 20 set. 2022.
BRASIL. Ministério da Marinha. Relatório do ano de 1869, apresentado à Assembleia Geral Legislativa. Rio de Janeiro, 1869. Disponível em: http://ddsnext.crl.edu/titles/142#?c=0&m=66&s=0&cv=0&r=0&xywh=-352%2C-116%2C4813%2C3395. Acesso em: 16 jun. 2018.
BRAVO, Manuel Pereira Pinto. Curso de História Naval. 2. ed. Rio de Janeiro: Serviço de Documentação da Marinha, 1959.
COLI, Jorge. Como estudar a arte brasileira do século XIX? São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2005.
DAMASCENO, Athos. Artes Plásticas no Rio Grande do Sul: 1755-1900. Contribuição para o processo cultural sul riograndense. Porto Alegre: Globo, 1971.
DEVOTO, Fernando. Historia de los italianos en la Argentina. 2ª. ed. Buenos Aires: Biblos, 2008.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Diante da imagem. São Paulo: Ed. 34, 2013.
DORATIOTO, Francisco Fernando Monteoliva. Maldita Guerra. Nova história da Guerra do Paraguai. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
ELIAS, Norbet. Mozart: sociologia de um gênio. Rio de Janeiro: J. Zahar Ed., 1995.
KNAUSS, Paulo. Prefácio. In: PEREIRA, Walter Luiz. Óleo Sobre Tela, Olhos Para a História. Rio de Janeiro: 7 Letras/ FAPERJ, v. 01. 180p. 2013
KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto, Editora Puc-RJ, 2006.
LANEYRIE-DAGEN, Nadeije. Apresentação. In: LICHTENSTEIN, Jacqueline. A pintura. São Paulo: Ed. 34, 2006, p. 9-15.
LEVY, Carlos Roberto Maciel (org.). Cento e cinquenta anos de pintura de Marinha na História da Arte brasileira. Rio de Janeiro: Museu Nacional de Belas Artes, 1982.
LEVY, Carlos Roberto Maciel. Exposições Gerais da Academia Imperial de Belas Artes. Período Monárquico, In: CATÁLOGO de artistas e obras entre 1840 e 1884. Rio de Janeiro: Edições Pinakotheke, 1990.
PEREIRA, Walter Luiz. Óleo sobre tela, olhos para a História. Rio de Janeiro: 7 Letras; FAPERJ, 2013.
PUGLIA, Luigina de Vito. Eduardo de Martino: da ufficiale di marina a pittore di corte. Monghidoro: Com-Fine Edizioni, 2012.
RIAZZOLI, Mirko. Cronologia del Risorgimento. Roma: StreetLib, 2019.
SCHMITT, Jean-Claude. O corpo das imagens: ensaios sobre a cultura visual na Idade Média. São Paulo: Edup. 2007.
STUMPO, E. Le campagne oceaniche della Regia Marina Italiana dall Unitá al primo Novecento. Mediterranea Ricerche Storiche, v. 6, n. 17, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Patrimônio e Memória
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.