Between visuality and countervisuality:
claiming the right to look through the drawings Las perreras and La parrilla, by Miguel Lawner
Keywords:
Right to look; Visualities; Countervisualities; Chilean dictatorship.Abstract
This research proposes to analyze from the drawings Las perreras and La parrilla, made by the Chilean architect Miguel Lawner, the claim on the right to look (N. Mirzoeff). The testimonial action of these drawings is recognized here, since in them we can observe the denunciations of (un)human abuses committed during the Chilean dictatorship established by Augusto Pinochet, between 1973 and 1990. Thus, influenced by the lines of thought and theoretical-methodological basis approach of visual studies, especially by the professor and researcher of visual culture Nichollas Mirzoeff, this text seeks to understand how we can examine a double role of visualities and countervisualities in the works chosen for our reflection.
References
AGAMBEN, Giorgio. Meios sem fim: notas sobre a política. Autêntica, 2015.
COLONIA. Direção: Florian Gallenberger. Produção: Benjamin Herrmann. Roteiro: Torsten Wenzel e Florian Gallenberger. Distribuição: Majestic Filmverleih (Alemanha), Rezo Films (França) e NOS Lusomundo Audiovisuais (Portugal). Original da plataforma de streaming Netflix (online) e DVD, 110 min, 2015.
DE LA MEMORIA, Museo. Dibujos en prisión. Colección del Museo de la Memoria y los Derechos Humanos. 2014.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, [S.l.], 2012, 206-219.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Editora Vozes, 2014.
LAWNER, Steiman Miguel. Las perreras. Desenho em tinta chinesa. Copenhagen, maio de 1976. Las perreras também são chamadas de “Las Casas Corvi”. Item 000052. Colección 000005 - Exposición La vida a pesar de todo. In: Archivo Museo de la Memoria. Disponível em: http://www.archivomuseodelamemoria.cl/index.php/163666;isad. Acesso em: 03 de março de 2022.
LAWNER, Steiman Miguel. La parrilla. Desenho em tinta chinesa. Copenhagen, janeiro de 1976. Item 000053. Colección 000005 - Exposición La vida a pesar de todo. In: Archivo Museo de la Memoria. Disponível em: http://www.archivomuseodelamemoria.cl/index.php/163680;isad. Acesso em: 03 de março de 2022.
MARINI, Ruy Mauro; CASTELO, Rodrigo. O Estado de Contra-Insurgência. Revista de Estudos e Pesquisas sobre as Américas, [S.l.], v. 12, n. 3, p. 1-15, 2018.
MIRZOEFF, Nicholas. O direito a olhar. ETD-Educação Temática Digital, [S.l.], v. 18, n. 4, p. 745-768, 2016.
NOSTALGIA de la luz. Roteiro e Direção: Patricio Guzman. Produção: Antonio Ballestrazzi, Jutta Krug, Meike Martens, Fernando Osorio, Verónica Rosselot, Renate Sachse e Cristóbal Vicente. Coprodução: Atacama Productions (França), Blinker Filmproducktion e WDR (Alemanha) e Televisão Espanhola - TVE (Espanha). Icarus Films, DVD, 90 min, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam na Revista Faces da História concordam com a cessão dos direitos autorais dos manuscritos, processo simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC-BY-NC), que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Dessa forma, a Revista Faces da História pode difundir os artigos e trabalhos publicados, em formatos físicos e/ou eletrônicos, incluindo Internet.