Especially people from politics.
About the creation of the Master course in History of Federal University of Paraná in 1972
Keywords:
Politics, History, Memory, History courses, History of HistoryAbstract
This article is about the history of the History course of the Federal University of Paraná (UFPR) during the military dictatorship. Its focus is the Master course, created in 1972, its antecedents and what favored it as a benchmark for other History master courses in Brazil. Using the course’s documents and testimony from some of his former professors, the article aims to understand the actions of some of them, exponents in the process of political, administrative and academic performance of the course, which became the first History Master Degree in a Brazilian federal university recognized by the Ministry of Education.
References
*Fontes*
BOLETINS do DEHIS 7 (1968), 8 e 9 (1969), 21 (1974) da UFPR.
LIVRO DE ATAS da Congregação da Faculdade de Filosofia da UFPR. 8 de junho de 1939, 3 agosto de 1939.
LIVRO DE ATAS do Círculo de Estudos Bandeirantes (CEB) – 23 de julho de 1931.
LIVROS DE ATAS do Departamento de História da UFPR. (1965, 1966, 1967, 1968, 1969, 1970, 1972, 1978).
LIVROS DE PONTOS DE PROFESSORES da Faculdade de Filosofia da UFPR.(1965, 1966, 1967, 1968, 1969, 1970, 1971).
ABREU, Alzira Alves de. et al. 1986. Dicionário Histórico-Biográfico Brasileiro Pós 1930. RJ, FGV Editora.Vol.1.
*Referências*
BOMENY, Helena. Newton Sucupira. Os rumos da educação superior. Brasília: Paralelo 15; CAPES, 2001.
DICIONÁRIO HISTÓRICO-BIOGRÁFICO DO PARANÁ. Curitiba: Livraria e Editora do Chain; Banco do Estado do Paraná, 1951.
FERNANDES, Simone Silva. Fontes orais. Perspectivas para o tratamento em centros de Documentação e Arquivos. In: ALMEIDA, Juniele R de; ROVAI, Marta Gouveia de O. (Orgs.). Introdução à História Pública. SP: Ed. Letra e Voz, 2011. p.109-123.
FERREIRA, Marieta de Moraes. A História como ofício. A constituição de um campo disciplinar. Rio de Janeiro, RJ: FAPERJ, FGV Editora, 2013.
HOFF, Sandino. Os fundamentos educacionais da Revista Criteria – 1964-1968. Revista Roteiro, Educação da Universidade do Oeste de Santa Catarina, v. 33, n. 2, jul./dez. 2008, p.283-304.
KERSTEN, Márcia Scholz de Andrade. Os rituais do tombamento e a escrita da História. Bens tombados no Paraná entre 1938 e 1990. Curitiba, PR: Imprensa Oficial, Editora da UFPR, 2000.
MALERBA, Jurandir. Acadêmicos na berlinda ou como cada um escreve a História?: uma reflexão sobre o embate entre historiadores acadêmicos e não acadêmicos no Brasil à luz dos debates sobre Public History*. Revista História da Historiografia, Ouro Preto, n. 15, ago. 2014, p. 27-50.
NORA, Pierre. Entre a memória e a história. A problemática dos lugares. Revista Projeto História, São Paulo, n. 10, p. 7-28, dez. 1993.
RENAN, Ernest. O que é uma nação. Revista Plural. Sociologia, USP, São Paulo, n. 4, p.154-175, 1997.
SÁ MOTTA, Rodrigo Patto. As universidades e o regime militar. Cultura política brasileira e modernização autoritária. Rio de Janeiro, RJ: Zahar, 2014.
SARLO, Beatriz. Tempo Passado. Cultura da Memória e Guinada Subjetiva. SP: Cia das Letras; BH: Editora UFMG, 2007.
THIESSE, Ane-Marie. Ficções criadoras. As identidades nacionais. Revista Anos 90, História, Porto Alegre, n. 15, 2001/2002, p. 7-23.
______. La petite patrie enclose dans la grande. Regionalismo e identidade nacional na França durante a Terceira República (1871-1940). Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 8, n. 15, 1995, p. 8-16.
WESTPHALEN, Cecília Maria. Valorização Profissional do Magistério. Revista Criteria, Curitiba, CEE, Estado do Paraná, n. 5, jan./jun. 1967b.
______. O professor no regimento da escola média. Revista Criteria, Curitiba, CEE, Estado do Paraná, n. 6, jul./dez. 1967a.
______; BALHANA, Altiva Pilatti. Introdução. Boletim 9 da Universidade Federal do Paraná, Arquivos Paranaenses, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, Departamento de História, Curitiba, 1969, p.5-18.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Patrimônio e Memória

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All the content of the journal, except where noted, is licensed under a Creative Commons BY attribution license.