Research in History of Education

problematizando the use of archives, documents and sources

Authors

Keywords:

Sources, Rural schools, Periodical Press, Didatic books

Abstract

This text has a theoretical-methodological character and aims to present possibilities of working with documents, themes and sources that have been useful for the advancement of recent historiographical investigations, based on the work developed by its authors. Part of the assumptions inherited by the French school of the Annales, particularly the Nouvelle Histoire that was delimited in the third generation of this school, at the end of the twentieth century. The sources used as an empirical basis for research on the history of rural education, possibilities for the use of the periodical press, especially with regard to studies on the history of education of disabled subjects, as well as the textbooks, understood as sources for the History of Education. Thus, provocative paths are presented for historiographic research and operation, instigating the emergence of new problems, themes and approaches in the study and preservation of the History of Education.

Author Biographies

Alessandra Cristina Furtado, Paulista State University UNESP

Alessandra Cristina Furtado é Professora da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Pós-Doutora e Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Graduada e Mestra em História pela Faculdade de História, Direito e Serviço Social da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), câmpus de Franca.

Giovani Ferreira Bezerra, Paulista State University UNESP

Giovani Ferreira Bezerra é Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Doutor em Educação pela UFGD. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), unidade de Paranaíba. Especialista em Gestão Escolar e Projetos Educacionais pelas Faculdades Integradas de Paranaíba (FIPAR). Graduado em Pedagogia UEMS, unidade de Paranaíba.

Kênia Hilda Moreira, Paulista State University UNESP

Kênia Hilda Moreira é Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Pós-Doutora pela Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT). Mestra e Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Doutora em Educação pela Universidade de Salamanca, Espanha. Graduada em História pela Universidade Federal de Goiás (UFGO).

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Published

2019-12-30

How to Cite

Furtado, A. C., Ferreira Bezerra, G., & Moreira, K. H. (2019). Research in History of Education: problematizando the use of archives, documents and sources. Patrimônio E Memória, 15(2), 530–556. Retrieved from https://portalojs.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3302