Itajaí Municipal and School Public Library

place of reading and memory

Authors

Keywords:

Cultural Heritage, Public Library, Itajaí Pblic LIbrabry, Reading, Memory

Abstract

Itajaí’s library keeps collective memories of stories perpetuated by that heritage, whether from the construction of the building, the fabric factory, the moments of closed doors or the now place for reading. This public space is fundamental in the process of resignification, strengthening the feeling of belonging of the itajaiense, presenting the library as a “place of memory” of this society. The research followed the assumptions of the historical approach that local authors recorded about the heritage in question. The article reflects on the cultural heritage of the fabric factory, now a Municipal and School Public Library in Itajaí, based on the notion of “place of memory” coined by the studies of Pierre Nora (1993) and understood by Le Goff (2013). We highlight a section of the stories and memories that took place there and are still re-signified today, as these places that bankroll rediscoveries become a framework for reading, information and memory.

Author Biographies

Carlos Eduardo Ignácio, Paulista State University UNESP

Carlos Eduardo Ignácio é Doutorando em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Mestre em Gestão de Unidades de Informação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UESC). Professor de Arte da Escola de Ensino Médio Victor Meirelles na cidade de Itajaí/SC.

Tânia Regina Rocha Unglaub, Paulista State University UNESP

Tânia Regina da Rocha Unglaub é Professora Associada na Universidade de Santa Catarina (UDESC), no Programa de Pós-Graduação em Gestão de Unidades de Informação. Pós-Doutorado realizado no Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores – CIDTFF, na Universidade de Aveiro, em Portugal. Doutora em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestra em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

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Published

2022-06-30

How to Cite

Ignácio, C. E., & Rocha Unglaub, T. R. (2022). Itajaí Municipal and School Public Library: place of reading and memory. Patrimônio E Memória, 18(1), 382–397. Retrieved from https://portalojs.assis.unesp.br/index.php/pem/article/view/3001