A brief study on Arnaldo Albuquerque and the Carcará Comic Story
Keywords:
Comic Books, Arnaldo Albuquerque, Comics of PiauíAbstract
Comic books are an art form that uses the overlapping of words and images in sequence and they have gained space as an object of various fields of knowledge. The academic works that focus on this kind of art grow frequently and, even if the authors need to fight against some prejudices still found in some areas, they stand out mainly for their boldness. Arnaldo Albuquerque was a cartoonist, photographer and filmmaker from Piauí , in Brazil, who stood out for his pioneering work. He is the author of the first comic of the state, Humor Sangrento (1977). The purpose of this article is to analyze the Carcará comic, published in the previously mentioned magazine, and for such, this paper presents graphic resources, which are common in comic books, like page, balloons and level of speech. This paper encourages the reader to interpret the presented comic.
References
ALBUQUERQUE, Arnaldo. Humor Sangrento. Teresina: Nossa. 1ª edição. 1977.
ALBUQUERQUE, Arnaldo. Humor Sangrento. Carcará. 1ªed. Teresina: Nossa. 1977, p. 11-12.
ALMEIDA, Kézia Zelinda Nery. Cultura entre quadros e rabiscos: um estudo da produção da arte sequencial no Piauí de 1977 a 1997. 2020. 131 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em História do Brasil, do Centro de Ciências Humanas e Letras da Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2020.
AURÉLIO, Bernardo. Arnaldo Albuquerque e sua obra. In: ALBUQUERQUE, Arnaldo. Humor Sangrento. 2ªed. Núcleo de Quadrinhos do Piauí. 2ª edição. Teresina. 2007.
BAXANDALL, Michael. Padrões de intenção: a explicação histórica dos quadros. São Paulo: Companhia das letras, 2006.
BORGES, Átila Fauzi Dutra. Pra falar das flores: o uso político da música durante a ditadura militar. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciência Política) – Instituto de Ciência Política, Universidade de Brasília, Brasília, 2017. Disponível em: http://bdm.unb.br/bitstream/10483/20226/1/2017_AtilaFauziDutraBorges_tcc.pdf Acesso em: 20 jan. 2019.
CIRNE, Moacy. Quadrinhos, sedução e paixão. Petrópolis: Vozes. 2000.
DIDI-HUBBERMAN, Georges. Images in spite of all: four photographs from Auschwitz. Chicago: University of Chicago Press. 1998.
EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial: princípios e práticas do lendário cartunista. - 4ª ed. - São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
EISNER, Will. Narrativas gráficas: princípios e práticas da lenda dos quadrinhos. 3ª ed. São Paulo: Devir. 2013.
FICO, Carlos. Como eles agiam – Os subterrâneos da Ditadura Militar: espionagem e polícia política. Rio de Janeiro: Record. 2001.
GARCÍA, Santiago. A novela gráfica. Tradução Magda Lopes – São Paulo: Martins Fontes. 2012.
GROENSTEEN, Thierry. O Sistema dos quadrinhos. Nova Iguaçu – RJ: Marsupial. 2015.
HOLANDA, Vitória. Jornada ilustrativa. Revista REVESTRES, n. 19, ano 4, Teresina. 2017. p. 30-37.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia: estudos culturais, identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru, SP: Edusc. 2001.
LONGMAN: dicionário escolar para estudantes brasileiros. Pearson Education Limited. 2008.
MCCLOUD. Scott. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: M Books. 2005.
MENDES, Felipe. Economia e desenvolvimento do Piauí. Fundação Cultural Monsenhor Chaves. Teresina. 2003.
MOTA, Pedro; GUILHERME. Teresa Maria. A linguagem da BD. Amadora: CMA. CNBDI, 2000.
NOGUEIRA, Cícero Brito. Sem palavras: humor e cotidiano nas histórias em quadrinhos de Arnaldo Albuquerque. 2006. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós Graduação em História do Brasil, Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2010.
RAMOS, Paulo. O uso da gíria nas histórias em quadrinhos. In: VERGUEIRO, Waldomiro. RAMOS, Paulo. Muito além dos quadrinhos: análises e reflexões sobre a 9ª arte. São Paulo: Devir. 2009. p. 39–68.
RAMOS, Paulo A leitura dos quadrinhos. 2. ed. São Paulo, Contexto. 2018.
ROSZAK, Theodore. A contracultura: reflexões sobre a sociedade tecnocrática e a oposição juvenil. Petrópolis, Editora Vozes. 1972.
SANTOS, Cineas. Prefácio. In: ALBUQUERQUE, Arnaldo. Humor Sangrento. Teresina: Nossa. 1ª edição. 1977. s.p.
SOUZA, Paulo Gutemberg de Carvalho. História e Identidade: as narrativas da piauiensidade. 2008. 300 f. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História do Piauí, Universidade Federal do Piauí. Teresina. 2008.
VERGUEIRO, Waldomiro. Quadrinhos e educação popular no Brasil: considerações à luz de algumas produções nacionais. In: VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo (org.). Muito além dos quadrinhos: análises e reflexões sobre a 9ª arte. São Paulo: Devir. 2009. p. 85–102.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam na Revista Faces da História concordam com a cessão dos direitos autorais dos manuscritos, processo simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC-BY-NC), que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Dessa forma, a Revista Faces da História pode difundir os artigos e trabalhos publicados, em formatos físicos e/ou eletrônicos, incluindo Internet.